Odlesky pri fotografovaní svetelných zdrojov
Moderátor: Moderátoři
-
- V.I.P člen
- Příspěvky: 1444
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Podpolanie a ak nie som doma, tak horske stity
- Kontaktovat uživatele:
Re: Odlesky pri fotografovaní svetelných zdrojov
zirecek: fakt su tie fotky neskutocne namaknute, len ziram
http://magicslovakia.szm.com
------------------------------
Pentax 67, 45/4, 105/2.4 200/4, 300/4, 400/4
Pentax PZ-1p, Tamron90/2.8
Pentax K-3, 15/4 Ltd, 31/1.8 Ltd, Sigma 100-300/4 EX
AMD RYZEN 7 Hackintosh, OSX High Sierra, 16GB RAM, Samsung SSD Pro
------------------------------
Pentax 67, 45/4, 105/2.4 200/4, 300/4, 400/4
Pentax PZ-1p, Tamron90/2.8
Pentax K-3, 15/4 Ltd, 31/1.8 Ltd, Sigma 100-300/4 EX
AMD RYZEN 7 Hackintosh, OSX High Sierra, 16GB RAM, Samsung SSD Pro
-
- Významný člen
- Příspěvky: 655
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Frýdlant nad Ostravicí
Re: Odlesky pri fotografovaní svetelných zdrojov
Před pár léty, když jsem tento objektiv používal jsem si ničeho nevšiml. Pravdou je, že jsem moc nočních fotek nefotil. Nyní jsem se k tomu objektivu opět vrátil a mohu potvrdit, že na K-3 se tento "efekt" projevuje.
Nedalo mi to a vytáhl ze skříně moji nostalgickou K-x a vyzkoušel jsem ji za stejných podmínek. Výsledek naprosto totožný s K-3.
Prošel jsem se u nás ve městě a zkoušel. U klasických sodíkových výbojek s oranžovým světlem se tento problém sice vyskytuje také, ale buď v menší míře nebo spíš v tom světle není tak znatelný a mně osobně nevadí.
Daný problém nastavá ale u bílých zdrojů světel a je jedno jestli je to LED osvětlení, bílé zářivky nebo halogenidová výbojka. Samozřejmě záleží na hodně faktorech. Úhlu pod kterým se fotí, vlnová délka světla atd. Podle toho se tento flare objevuje.
Mám za to, že půjde tedy o nějakou kombinaci antireflexu, čoček a ev. odrazu od čipu. Co jsem se díval na fotky z HD verze, tak nějaké výrazné zlepšení v tomto směru nepozoruji.
Nové poznatky:
Dnes jsem si prohlížel fotky různých objektivů Pentax a vypozoroval, že tímto "efektem" je postiženo kromě 15/4 více objektivů. 21/3,2, 35/2,4 atd. U Sigmy jsem nenarazil ani na jeden výrazný problém. Např. u Leicy se vyskytuje podobný problém, ale jiné barvy odlesku. U Nikonu je tento odlesk vícebarevný atd. Z toho tedy usuzuji na antireflexní vrstvy a možná v menší míře i na skladbu čoček.
Ve výsledku s tím stejně nic neuděláme. Maximálně můžeme v případě nutnosti retušovat, ale je to z mých pokusů celkem vopruz. To raději nechám tak a jen pokud to bude fakt vadit tak to retušuji nebo změním barvu toho odlesku.
Nedalo mi to a vytáhl ze skříně moji nostalgickou K-x a vyzkoušel jsem ji za stejných podmínek. Výsledek naprosto totožný s K-3.
Prošel jsem se u nás ve městě a zkoušel. U klasických sodíkových výbojek s oranžovým světlem se tento problém sice vyskytuje také, ale buď v menší míře nebo spíš v tom světle není tak znatelný a mně osobně nevadí.
Daný problém nastavá ale u bílých zdrojů světel a je jedno jestli je to LED osvětlení, bílé zářivky nebo halogenidová výbojka. Samozřejmě záleží na hodně faktorech. Úhlu pod kterým se fotí, vlnová délka světla atd. Podle toho se tento flare objevuje.
Mám za to, že půjde tedy o nějakou kombinaci antireflexu, čoček a ev. odrazu od čipu. Co jsem se díval na fotky z HD verze, tak nějaké výrazné zlepšení v tomto směru nepozoruji.
Nové poznatky:
Dnes jsem si prohlížel fotky různých objektivů Pentax a vypozoroval, že tímto "efektem" je postiženo kromě 15/4 více objektivů. 21/3,2, 35/2,4 atd. U Sigmy jsem nenarazil ani na jeden výrazný problém. Např. u Leicy se vyskytuje podobný problém, ale jiné barvy odlesku. U Nikonu je tento odlesk vícebarevný atd. Z toho tedy usuzuji na antireflexní vrstvy a možná v menší míře i na skladbu čoček.
Ve výsledku s tím stejně nic neuděláme. Maximálně můžeme v případě nutnosti retušovat, ale je to z mých pokusů celkem vopruz. To raději nechám tak a jen pokud to bude fakt vadit tak to retušuji nebo změním barvu toho odlesku.
Fuji X-T1, Fuji X-T2, Samyang 8/2,8, Fujinon XF 14/2,8, Fujinon XF 23/1,4, Fujinon XF 56/1,2, Fujinon XF 50-140/2,8, Manfrotto BeFree GT XPRO karbon, blesk Nissin i60A + Air 1