Zdravim ,
před časem jsem koupil starší ojektiv PX 1,4/50mm M vím že po přepočtu ohniskové vzdálenosti by se měl chovat jako 75mm, nicméně jsem provedl test na stativu s novým záklaďákem 50-200mm a obě fotky (první se sklem 50mm a druhá se sklem50-200mm nastaveným na 50mm)byly naprosto co se týká šířky záběru stejné.
Chci pořídit ještě něco širšího z bazaru a tak bych potřeboval objasnit jak to s přepočtem ohniskové vzdálenosti doopravdy je.
Díky
Petr
přepočet ohniskových vzdáleností
Moderátor: Moderátoři
-
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 210
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Jižní čechy
-
- V.I.P člen
- Příspěvky: 976
- Registrován: 01 led 1970, 01:00
- Bydliště: Karlovy Vary
- Kontaktovat uživatele:
Je to proste, to co je na objektivu, je proste takova ohniskova vzdalenost, jaka je po nasazeni objektivu na kinofilm (ci fullframe). Proto zcela prekvapive :] bude sirka zaberu u dvou 50mm objektivu shodna.
Kdyz je snimac mensi nez 'kinofilmove policko', pak se realna ohniskova vzdalenost prepocitava tzv. crop faktorem, v pripade Pentaxu 1.5. Takze po nasazeni 50mm objektivu a telo s crop faktorem 1.5 'z nej mas' 75mm objektiv. Zbytek vypoctu asi zvladnes sam :]
Doporucuji napriklad pekny clanek od pana Pihana: http://www.digimanie.cz/art_doc-26BCD70 ... D0A5D.html, ale samozrejme tech clanku je vice, google > crop faktor.
Kdyz je snimac mensi nez 'kinofilmove policko', pak se realna ohniskova vzdalenost prepocitava tzv. crop faktorem, v pripade Pentaxu 1.5. Takze po nasazeni 50mm objektivu a telo s crop faktorem 1.5 'z nej mas' 75mm objektiv. Zbytek vypoctu asi zvladnes sam :]
Doporucuji napriklad pekny clanek od pana Pihana: http://www.digimanie.cz/art_doc-26BCD70 ... D0A5D.html, ale samozrejme tech clanku je vice, google > crop faktor.
PX K20D, UW kanón G10 / Oly C5050, PX Z-20, DA17-70/4, A50/1.4, FA50/1.7, DA18-55, FA28-80, Tamron 70-300, Metz48 + dalsi levna a manualni skla, kompakty & bizuterie
Ohniskova vzdalenost je totiz fyzikalni vlastnost objektivu a je jedno na cem je objektiv nasazeny, je jedno jak je velky cip, jestli jde o kinofilm, stredoformat (SF) nebo velkoformatovy (VF) deskovy fotoaparat.Petr.P. píše:aha, naprosto už chápu, myslel jsem si že se přepočty týkají pouze starých objektivů, díky za odkaz a vysvětlení : )
Petr
To co se prepocitava, to je uhel zaberu. Ten uhel zavisi na ohniskove vzdalenosti a na velikosti snimace. A protoze fotograficti amateri pouzivali mnoho let kinofilm a na objektivech se uvadi vzdy ohniskova vzdalenost, zvykli si misto uhlu zaberu pouzivat ohniskovou vzdalenost, kdy si pri porovnavani objektivu dokazali predstavit jak velkou scenu zachyti kterym objktivem - jakou ohniskovou vzdalenosti.
A protoze na to byli zvykli, tak se s prichodem digitalu a mensich snimacu stalo to, ze na objektiovech udavana ohniskova vzdalenost na mensich cipech znamenala jiny uhel zaberu (jinou velikost zachycene sceny). Na uvadeni uhlu zaberu nebyli fotografove zvykli, meli ale analogickou predstavu o vztahy ohniskove vzdalenosti na kinofilmu, tak se zacala ohniskova vzdalenost prepocitavat na "ekvivalent kinofilmu".
Takze kdyz objektiv ze stredoformatoveho aparatu s udanym ohniskem treba 120mm nasadis pres redukci na APSC DSLR, bude uhel zaberu (velikost sceny) uplne stejna jako kdyz tam nasadis odpovidajici objektiv 120 mm. Akorat na tom stredoformatu bude uhel zaberu vetsi (ma vetsi snimac).
Pentax K10D + D-BG2 + O-ME53, Tamron 18-250mm F/3.5-6.3 AF Di-II LD IF Macro, Sigma 50mm f/2.8 EX DG AF Macro, Phoenix RL-59P Ringlight Flash, Nikon Coolpix S620, Giottos MTL 3361 B, ...