Fotíte RAWy do PEF nebo DNG?

Moderátor: Moderátoři

PEF či DNG ?

PEF
24
49%
DNG
25
51%
 
Celkem hlasů: 49

Uživatelský avatar
oumik85
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 488
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Moravská florida

Příspěvek od oumik85 » 09 kvě 2010, 01:44

Pleteš... celkem "běžně" se pracuje i se 14-16bit raw. A to nejen u nového CS5.
Tak myslena je samozrejme podpora vystupu a ne interni zpracovani dat. CS4 to ještě taky posila na monitor jen v 8 bitech, ostatne doposud monitory ani vic zobrazit vetsinou neumely, krom nekterych specialu pro lekare, nebo vedce. Zminene EIZO je jedna z vlastovek pro obycejne smrtelniky.

Kazdopadne si udelej test. Namaluj si prechod z zcerne do 50% sede klidne v 14bit tiff a roztahni ho pres cely monitor . Na monitoru uvidis pekne posterizaci, kdyz to pak vytisknes , tak bude prechod pekne hladky. Tech pasku nebude jenom 128, jak by se mohlo podle vypoctu zdat, bude jich vic, protoze se bezne pouzivaji finty, jako detheering atd, ale budou tam. A ano je to uz trochu onanie, ale na nekterych fotkach to muze byt videt.

Mimochodem si to zkuste vytisknout tam zas bude zalezet na tiskarne a ovladacich a na pr. na levnych laserovkach se muzete taky pekne zdesit, co z toho leze.

V CS5 uz se polepsili, jak pise strecha, ja mel zato, ze jeste ne.

Uživatelský avatar
Google Adsense
Ads Expert
Hlavní Admin

Reklama

Reklama od Google Adsense

Uživatelský avatar
strecha
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 469
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Teplice/Brno

Příspěvek od strecha » 09 kvě 2010, 02:10

Ted uvazuju, ze si tam zkusim nahrat CS5...docela me zajima co je noveho. Jen je skoda, ze nebudu moct vyzkouset to vicebitove zobrazeni...grafika na notasu (GF7600) to nezvladne s DVI konektorem :(

Tak snad casem nasetrim na poradnou pracovni masinu a budu si poradne uzivat moznosti monitoru...asi bych si ale mel na zacatek poridit kalibracni sondu...uz mi tady doporucuje dalsi kalibraci :(
K10D + grip; smc DA 18-55mm; smc F 50/1,7; smc DA 18-250 mm; Sigma 24-135 mm F2.8-4.5 IF;smc FA 100 mm f/3.5 Macro; Samyang 8mm f/3,5 IF; velbon sherpa 750N; metz 58

Uživatelský avatar
miky_lbc
V.I.P člen
V.I.P člen
Příspěvky: 2277
Registrován: 01 led 1970, 01:00

Příspěvek od miky_lbc » 09 kvě 2010, 07:32

oumik85 píše:
Pleteš... celkem "běžně" se pracuje i se 14-16bit raw. A to nejen u nového CS5.
Tak myslena je samozrejme podpora vystupu a ne interni zpracovani dat. CS4 to ještě taky posila na monitor jen v 8 bitech, ostatne doposud monitory ani vic zobrazit vetsinou neumely, krom nekterych specialu pro lekare, nebo vedce. Zminene EIZO je jedna z vlastovek pro obycejne smrtelniky.

Kazdopadne si udelej test. Namaluj si prechod z zcerne do 50% sede klidne v 14bit tiff a roztahni ho pres cely monitor . Na monitoru uvidis pekne posterizaci, kdyz to pak vytisknes , tak bude prechod pekne hladky. Tech pasku nebude jenom 128, jak by se mohlo podle vypoctu zdat, bude jich vic, protoze se bezne pouzivaji finty, jako detheering atd, ale budou tam. A ano je to uz trochu onanie, ale na nekterych fotkach to muze byt videt.

Mimochodem si to zkuste vytisknout tam zas bude zalezet na tiskarne a ovladacich a na pr. na levnych laserovkach se muzete taky pekne zdesit, co z toho leze.

V CS5 uz se polepsili, jak pise strecha, ja mel zato, ze jeste ne.
Já vím, jak to bylo myšleno, ale teoreticky až 16bit zobrazení, je možné udělat už tuším někde od CS2 (možná to šlo dokonce ještě dříve). Existují na to externí nástroje, jak PS donutit. Samotné jádro PS s tím nemá a nemělo až takový problém, takže bylo více možností, jak to udělat.

Ale to je celkem jedno... 10bit výstup byl v nedávné době prostě všeobecně obrovský problém a nemělo žádný velký praktický smysl, se tím zabývat.

Já osobně ho prosvoje účely teda nevidim ani dnes a to 10bit monitor mám...

Uživatelský avatar
oumik85
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 488
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Moravská florida

Příspěvek od oumik85 » 09 kvě 2010, 08:17

miky_lbc: Jasné, že víš a protos take psal o rawech a tisku, co s tim problémem prakticky nemá nic společného.

Uživatelský avatar
CyberSammy
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 459
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Nitra

Příspěvek od CyberSammy » 09 kvě 2010, 22:37

Ja fotim do DNG, lebo na mojom starom PC sa mi s nimi pracuje lepsie, resp. rychlejsie. Nemusi ich komp dekomprimovat ako PEF, lebo DNG nie su vobec nijak skomprimovane. Navyse obsahuju v sebe farebny profil fotaku, ktory sa da vybrat v calibration v LR2(alebo aj v Silkypixe) a PEF ho nema. Taktiez pri foteni do DNG mam o jeden zaber pri seriovom snimani naviac, lebo fotak ho nemusi komprimovat ako PEF a nezabera teda tolko z vykonu fotaku na spracovanie. Na druhej strane zas niektore programy ako napr. CaptureONE pri DNG neodomknu vsetky slidery a niektore volby su pristupne len pre PEF(napr. lens corrections). Vsimol som si to vo viacerych softoch, ale v tych najbeznejsich to problem nie je. Ked potrebujem usetrit miesto na karte, lebo nemam po ruke dalsiu alebo cokolvek tak fotim do PEF a inokedy, ked nemusim riesit miesto fotim do DNG. Do DNG fotim viacej a do PEF len obcas.
Panasonic Lumix DMC LZ8, Canon PowerShot A470

Uživatelský avatar
ypres.bass
Významný člen
Významný člen
Příspěvky: 697
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od ypres.bass » 10 kvě 2010, 00:11

za mne PEF (nevím proč)
ale častěji spíš scanuju do TIFFu

Uživatelský avatar
Tomáš
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 360
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Praha 4 - Braník,Zelený pruh 24
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tomáš » 10 kvě 2010, 08:09

Osobně PEF. Asi kvůli velikosti a pak přeci jen je to výmysl autorů a tak by mohl obsahovat něco navíc.
Jinak zatím každý soft co mám mi PEF otevře (po doinstalování kodeků).
Hlavně ale používám RawTherapee pro konverzi a pro prohlížení Zoner nebo ACDSee. A pak Photosjop CS4. A bez vážnějších problémů.
K5, Px DA 15/4 Ltd. Px FA* 24/2, Px DA 35/2.8 Ltd., Px F 50/2.8 Macro, Px DA 70/2.4 Ltd., Px FA* 200/2.8

Uživatelský avatar
miky_lbc
V.I.P člen
V.I.P člen
Příspěvky: 2277
Registrován: 01 led 1970, 01:00

Příspěvek od miky_lbc » 10 kvě 2010, 16:27

oumik85 píše:miky_lbc: Jasné, že víš a protos take psal o rawech a tisku, co s tim problémem prakticky nemá nic společného.
Nemá nic společného? A jak jinak by jsi chtěl "okometricky" porovnat, jak velký reálný smysl má v takové hloubce pracovat a jak velký význam to pro Tebe má při editaci?

Já jsem napsal to, že když si postavíš vedle sebe podklady zpracované v různých barevných hloubkách, tak běžný smrtelník (jako třeba já) rozdíl mezi 8 a 10 bit prakticky nepozná (a i rozdíl mnohem větší se mu jeví dost zanedbatelně). Takže nutnost vidět reálně barvy už při zpracování nevidim jako prioritu. A nedělal bych z toho ani žádné závěry (navíc jak jsem psal, ono to s trochou snahy šlo i u starších verzí).

Uživatelský avatar
bigfoot
V.I.P člen
V.I.P člen
Příspěvky: 956
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: mlecna draha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od bigfoot » 10 kvě 2010, 20:24

jednoznacne PEF, setri to miesto na karte a inak je to jedno... teda nieje, na jednej akcii som miesto zhruba 500 fotiek DNG spravil 800 PEF a to uz je sakra rozdiel. Samozrejme na jednu kartu
...K10+K5...
a rozne serepeticky

Uživatelský avatar
oumik85
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 488
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Moravská florida

Příspěvek od oumik85 » 10 kvě 2010, 20:39

V plnobarevne fotce tezko nekdo pozna rozdil mezi 16 miliony, nebo miliardou barev, ale v sede, nebo jednobarevne skale to muze byt v pozvolnych prechodech poznat. Tam je to 256 odstinu u 8 bitu. vs. 1024. Viz test s sedym prechodem, co sem popsal predtim. A videt to tam rozhodne je, ikdyz se to grafika snazi vselijak zamaskovat pomoci ditheringu http://en.wikipedia.org/wiki/Dither (zajimave je to az tam dole s tou kockou a sochou)

A smysl to asi ma, kdyz se to pouziva napr. v pocitacove tomografii kvuli schopnosti odhalit co nejvice anomalii na snimku tkane.

Pro hobyky, jak su ja to neni, teda aspon ne za takovou cenu. Ale pro DTPaky a fotografy, kteri casto pracuji s cernobilou fotkou asi jo. Jinak by se to asi nedelalo. Ikdyz asi jsou i lide, kteri jsou schopni utratit desetitisice za to nejlepsi na trhu a vlastne ani nevi, k cemu ze to je vlastne dobre.

Uživatelský avatar
nijel
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 431
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od nijel » 11 kvě 2010, 09:05

bigfoot píše:jednoznacne PEF, setri to miesto na karte a inak je to jedno... teda nieje, na jednej akcii som miesto zhruba 500 fotiek DNG spravil 800 PEF a to uz je sakra rozdiel. Samozrejme na jednu kartu
U K7 už je DNG stejně komprimované, takže ram rozdíl ve velikosti není.
Moje weby: fotky, blog, free software projekty, překládání přes web

Výbava: Pentax KP, DA 15 Limited, DA 21 Limited, DA 35 Limited, FA 50, DA 70 Limited, D-FA 100 Macro, M 150

Uživatelský avatar
Jenc
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 480
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Vlašim
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jenc » 11 kvě 2010, 13:39

Na K-x používám DNG. V průměru ve velikosti oproti PEF není, takže pro případnou lepší kompatibilitu.
Obrázek
DA 15/4, M 28/2.8, HD FA 35/2, DA 40/2.8 XS, M 50/1.7, DA 50/1.8., DA 70/2.4, DFA 100/2.8 WR, M 135/3.5, M 200/4
Samyang 12/2.8 FE, 14/2.8, 20/1.8, 85/1.4, Industar 50/3.5, CZJ 200/2.8, Pentacon 300/4
Tamron 28-75/2.8

Odpovědět

Zpět na „Jen tak“