Přechodový filtr nebo záblesk?

Vše o příslušenství, filtry, stativy, brašny, baťohy a pod.

Moderátor: Moderátoři

alda
V.I.P.
V.I.P.
Příspěvky: 1653
Registrován: 29 říj 2015, 15:52
Bydliště: Nový Jičín

Re: Přechodový filtr nebo záblesk?

Příspěvek od alda » 26 čer 2018, 11:14

Tvrdit, že blesk neuznává ten, kdo s ním neumí pracovat, mě
přivádí k tvrzení, že ten, kdo neumí pracovat s přirozeným
světlem, potřebuje blesk...

Uživatelský avatar
Google Adsense
Ads Expert
Hlavní Admin

Reklama

Reklama od Google Adsense

Uživatelský avatar
Klingo
V.I.P člen
V.I.P člen
Příspěvky: 1688
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Považská Bystrica

Re: Přechodový filtr nebo záblesk?

Příspěvek od Klingo » 26 čer 2018, 11:32

Alda,taketo tvrdenie už hraničí s demagógiou. Oba typy svetla majú v praxi svoje opodstatnenie. Sú scény, kde to naozaj bez blesku neide. Ak by si fotil iba prirodzené svetlo, auromaticky by si sa takýmto scénam vyhýbal. Ale s bleskom nie,práve naopak, aby si ozvláštnil fotky, kkudne sa na takú fotku dáš. A tu už záleží od zručnosti fotografa. Mne na vela fotkách povedali,že tam blesk vôbec nepoznať. Akurát tie západy slnka sú viac viditeľné. Sú fotografi,čo na tom majú postavené portfólio, a sú aj celkom úspešný. Dosť som toho napozeral keď som s bleskom začínal.

Odoslané z Redmi Note 4 pomocou Tapatalku
Teraz ma napadlo, krásnu ukážku, ako dodrbať fotku externým bleskom mal Neff vo svojom náučnom videu Ako používať externé blesky
Fuji X-T1, XE3 + 16,23,35,56,85,135 mm a vybavený ateliér

alda
V.I.P.
V.I.P.
Příspěvky: 1653
Registrován: 29 říj 2015, 15:52
Bydliště: Nový Jičín

Re: Přechodový filtr nebo záblesk?

Příspěvek od alda » 26 čer 2018, 12:23

Klingo: nevím proč mi podsouváš nějakou demagogii, já jsem jen reagoval na příspěvek Twina.
Mě je naprosto putna, kdo používá blesk a kdo ne. A scény, kde to naozaj bez blesku neide, tak
já nefotím. No a kdo potřebuje fotit skoro za úplné tmy, tak ať si blýská a svítí, co hrdlo ráčí.
Vzpomínám, že nedávno zde už proběhla diskuze na téma blesku a tak se už dále angažovat nebudu...

Uživatelský avatar
Klingo
V.I.P člen
V.I.P člen
Příspěvky: 1688
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Považská Bystrica

Re: Přechodový filtr nebo záblesk?

Příspěvek od Klingo » 26 čer 2018, 12:46

Ak nemáš čo k téme rozumné povedať, tak radšej nehovor nič. A tvoje znalosti o použití bleskov sú zrejme žalostné, pretože by si inak vedel, že sa nepoužįvajú len na fotenie za úplnej tmy, ako píšeš, ale aj za najprudšieho slnka. To ti ale vysvetlovať nebudem. Maik potrebuje fotiť v protisvetle a tam moc možností nieje. Téma bola poradiť, nie písať blbosti. To si nechaj na tvároknihu.

Odoslané z Redmi Note 4 pomocou Tapatalku
Fuji X-T1, XE3 + 16,23,35,56,85,135 mm a vybavený ateliér

alda
V.I.P.
V.I.P.
Příspěvky: 1653
Registrován: 29 říj 2015, 15:52
Bydliště: Nový Jičín

Re: Přechodový filtr nebo záblesk?

Příspěvek od alda » 26 čer 2018, 12:57

Mé znalosti blesku jsou natolik dostatečné, že vím, že ho nepotřebuji používat ani
za nejprudšího slunce, na prosvětlování stínů. A od tebe bych si nenechal poradit
ani jak si zavázat boty, ty nabubřelý mistře světa.

Uživatelský avatar
miky_lbc
V.I.P člen
V.I.P člen
Příspěvky: 2277
Registrován: 01 led 1970, 01:00

Re: Přechodový filtr nebo záblesk?

Příspěvek od miky_lbc » 26 čer 2018, 12:59

Já se vždycky těmhle debatám o blesku vs dennímu světlu směju :-).

Jinak vždycky je samozřejmě přirozenější fotit na denní světlo. To asi nezpochybňuje nikdo, kdo focení rozumí a svícení ovládá. Jenže je k tomu nutné dodat to "b"... a to je to, že focení s pouze DS je úplně diametrálně náročnější ve smyslu přípravy, nutností asistence a celkového času.

Kdysi jsem viděl na fashion TV krásnej dokument, jak dva fotografové dostali stejné zadání pro fashion focení pro Vogue. Jeden fotil jen DL a nepoužíval PS (byť fotili oba na tejnou digitální stěnu) a druhý flashoval a používal. Ten co fotil s DL potřeboval k focení team 9ti lidí, na vhodné světlo čekali 8 dní a samotné focení s přípravou zabralo asi 7 hodin. Ten co blýskal měl jediného asistenta, vyfotil první den cca za 90 minut. Škoda, že jsem nikde nevygooglil, pokud někdo znáte/máte.. pošlete to sem :).

To jsme samozřejmě už v trochu jiném světě, nicméně myslim, že pro většinu amatérů je klíčová ta asistence. S blýskáním se dá celkem dobře modelovat světlo venku i bez asistenta. S DL je prostě potřeba alespoň jednoho asistenta víceméně nezbytná.

Uživatelský avatar
peppe
Sponzor PFS
Sponzor PFS
Příspěvky: 525
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Zilina

Re: Přechodový filtr nebo záblesk?

Příspěvek od peppe » 26 čer 2018, 13:01

Klingo píše:Ak nemáš čo k téme rozumné povedať, tak radšej nehovor nič.
Klingo, tento styl - to uz je trochu za hranou. Nie?
Niekomu nešmakuju fotky pribliskovane bleskom. Na lepsie vysledky to chce zrucnost a financne narocnejsie vybavenie. Ale ani tak to nemusi smakovat vsetkym. Zbytocne zasierate forum nevrazivostou. Trosku respektu pls.
http://dudo.zonerama.com/
K5, K20 a pár sklenárskych skvostov, bižutéria

Uživatelský avatar
Twin
Významný člen
Významný člen
Příspěvky: 511
Registrován: 21 úno 2013, 21:45
Bydliště: Praha

Re: Přechodový filtr nebo záblesk?

Příspěvek od Twin » 26 čer 2018, 13:16

roztrhejte si svoje nový trička volové :lol:
Pentax K5; Sigma DC 17-70; Pentax-M 135/3,5; Helios 44M; Pentax FA 80-320; Ricoh XR Rikenon 50/2;
Pentax Optio w90

Sony NEX-5R; SEL18-55; SEL16/2,8; SEL30/3,5

Uživatelský avatar
Klingo
V.I.P člen
V.I.P člen
Příspěvky: 1688
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Považská Bystrica

Re: Přechodový filtr nebo záblesk?

Příspěvek od Klingo » 26 čer 2018, 13:25

Ja už proste nemám chuť ignorovať trollov. Napíše že mu je jedno kto ako fotí. Tak nech toto vlákno ignoruje a nezasiera zbytočnými komentami. Alda všeobecne píše málo, ale má vždy extrémne názory, všimol som si to viackrát. Možno by admin mal od jeho príspevku všetko zmazať.

Odoslané z Redmi Note 4 pomocou Tapatalku
Fuji X-T1, XE3 + 16,23,35,56,85,135 mm a vybavený ateliér

alda
V.I.P.
V.I.P.
Příspěvky: 1653
Registrován: 29 říj 2015, 15:52
Bydliště: Nový Jičín

Re: Přechodový filtr nebo záblesk?

Příspěvek od alda » 26 čer 2018, 13:47

Ano, mě je jedno ako kto fotí a nikoho k vůli tomu nenapadám. Ale když napíšu já,
že nepoužívám blesk, zoomové skla, nebo sériové snímaní, tak se do mě trotl, jako
Klingo hned pustí, že píšu jen blbosti a ať s tím táhnu na FB. Prostě jen jeho názory
jsou ty správné a kdo má jiné, tak sem nepatří a zasírá to zde a je extrémista.
OK Klingo, já jsem extrémista, ale ty jsi jen kokot, který si myslí, že sežral všechnu
moudrost světa. Souhlasím, již ani o to nestojím být součástí PF, když se tady roztahují
takoví Klingové...

Uživatelský avatar
fakt
V.I.P člen
V.I.P člen
Příspěvky: 2471
Registrován: 21 kvě 2012, 11:34
Bydliště: Písek

Re: Přechodový filtr nebo záblesk?

Příspěvek od fakt » 26 čer 2018, 13:48

Prosím o smazání příspěvků Klinga.
Vzhledem k obsahu fóra jsou zbytečně hrubé a konfrontační.
K-1, K-30,
Sigma 35/1,4 Art, Pentax 70/2,4, Pentax 100/2,8, Pentax DFA 70-200/2,8
AF-540 FGZ II

maik
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 422
Registrován: 17 říj 2017, 19:20

Re: Přechodový filtr nebo záblesk?

Příspěvek od maik » 26 čer 2018, 14:27

Přátelé, nějak se to tu rozjelo, svým způsobem je tu konečně živo! :D

K dohadům jen tolik: Osobně se dívám hlavně na fotku a je mi celkem jedno, jestli byla s pěti blesky nebo nasvícená sluncem. Podvečerní slunce je mi sympatičtější, je to takové "to ono". Ale vnímám tam řadu omezení (obzvláště pak když vylezu ven a musím říct "do háje, ony přišly mraky, tak to jsem měl vyrazit už před hodinou a půl!"). Fotka v ideálním slunečním světle je prostě luxusní, krajináři jsou na něm závislí asi zcela, portrétisté spíš asi jen určité míry vzhledem k tomu, že si můžou dopomoct i dalším nasvícením. A bavit se o tom, které osvětlení je to opravdové a které už je neopravdové, to mi přijde zbytečné a podobné jako řešit, které úpravy fotek jsou ještě v pořádku a které už ne. Já koukám vždycky na fotku a líbí se mi, když je skvělá, ale stále ještě uvěřitelná.

Fotím hlavně psy, portrétním způsobem (nejčastěji) a taky sportovně-reportážním. U reportážního způsobu to netřeba řešit. Ale u portrétního způsobu jsem narazil na protisvětlo, které jsem už párkrát zkoušel, ale nikdy to nedopadlo podle představ. Buď bych volil přepal na nebi a normálně exponovaný zbytek fotky, nebo krásný západ slunce a černé siluety. Siluety mají něco do sebe, je to zajímavé koření, ale stavět na tom bych nechtěl, dopadl bych jako už zmiňovaný psí fotograf Ondra Uhlíř, který má na flaru a podexponovaných snímcích postavené portfolio (https://www.ondra-uhlir.cz/) - je to jeho styl, mně to nevyhovuje. Beru to tak, že když se koukám na někoho proti zapadajícímu slunci, taky toho člověka vidím, není tam jen jeho černý obrys.

Nuže, začal jsem hledat možnosti, protože vytahovat ze stínů se mi úplně nechtělo - je to pak vždycky kompromis "ani ryba ani rak". Pokusy po vyzkoušení rozšíření dynamického rozsahu DR400 jsem shledal neúspěšnými, protože to je vlastně to vytahování ze stínů. Bracketing se ukázal po prvním otestování jako výrazně smysluplnější, výsledek mi přijde lepší, nepůsobí tolik jako šponování dynamického rozsahu "co nejvíc, ale aby to ještě nebylo při normálním zobrazení vidět". Vidím to jako velmi užitečnou variantu pro mnoho situací a díky za tenhle tip! Jinak ale musím říct, že jak sem dával lennyl ten odkaz na použití hss ttl blesků, velmi mě to zaujalo. Efekt byl zhruba takový, jak bych si představoval. Samozřejmě to potřebuje určitě velkou praxi, ale co ji ve focení nepotřebuje... Cena za kvalitní a dostatečně výkonné a univerzální vybavení je samozřejmě značná a ještě to musím promyslet, ale zalíbilo se mi to natolik, že už jsem velmi nakloněn tomu světlo si pořídit. Otázkou už bude jen kdy.

lennyl, portvis, twin: ta scéna byla celkem dynamicky náročná, doma se můžu mrkonut na časy, ale mám dojem, že jsem použil fotky z 1/320s (nebo tak nějak) a 1/8000s a ta část, kde je slunce, byla stále vypálená. Samozřejmě ale celkově to nebe jsem trochu zesvětlil, aby to nepůsobilo tak nereálně. Plus celou fotku (trochu selektivně) oteplil, protože výsledek z X-T2 při AWB je vždycky hodně barevně chladný.
Naposledy upravil(a) maik dne 26 čer 2018, 14:56, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
miky_lbc
V.I.P člen
V.I.P člen
Příspěvky: 2277
Registrován: 01 led 1970, 01:00

Re: Přechodový filtr nebo záblesk?

Příspěvek od miky_lbc » 26 čer 2018, 14:29

A já prosím, ať se nemaže nic.... každý si svůj názor udělat může po přečtení vlákna.
Nechte to prostě být...

Uživatelský avatar
Klingo
V.I.P člen
V.I.P člen
Příspěvky: 1688
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Považská Bystrica

Re: Přechodový filtr nebo záblesk?

Příspěvek od Klingo » 26 čer 2018, 14:39

Natural light vs flash https://www.youtube.com/watch?v=upX2NBIkZZ4
a borec ktorý to s bleskami ozaj vie,aj pri západe slnka Jason Lanier https://www.youtube.com/watch?v=7unqGT0VsH4
Fuji X-T1, XE3 + 16,23,35,56,85,135 mm a vybavený ateliér

maik
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 422
Registrován: 17 říj 2017, 19:20

Re: Přechodový filtr nebo záblesk?

Příspěvek od maik » 26 čer 2018, 16:26

Klingo píše:Natural light vs flash https://www.youtube.com/watch?v=upX2NBIkZZ4
Ano, přesně tohle video jsem včera (nebo kdy to bylo) našel a to mě přesvědčilo :)

Samozřejmě platí to, co píše portvis - že to není tak pohotové. To je pravda. Já bych světlo ale zamýšlel na snímky, které si předem vymyslím. Někdy samozřejmě taky cvakám jen tak, jak to přijde, ale u portrétů už většinou ty snímky prvně vymyslím a pak se ten pes teprve nějak napózuje, vč. pohledu, uší, celkového výrazu atd. Nevěřili byste, jak je to někdy krkolomné :) (A stejně to mnohdy vyjde jinak, než jsem zamýšlel.)

Odpovědět

Zpět na „Příslušenstv, filtry apod“